• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Gissa tre gånger (och vi diskuterar enbart ränteavdraget i denna tråd, inte invandringen)

Men kan du utveckla ditt svar? Jag vet inte vem som pratar om invandring.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Instämmer helt, bra formulerat! Klyftorna bara ökar…

Jag håller med i detta. Men vad beror det på? Om du skriver detta bör du rimligtvis ha en hypotes om varför det är så. Jag är nyfiken på vad du tror?
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Jag håller med i detta. Men vad beror det på? Om du skriver detta bör du rimligtvis ha en hypotes om varför det är så. Jag är nyfiken på vad du tror?

Gällande ränteavdraget, så trappas det bara av för blancolån och inte bolån eller lån med säkerheter som bil, båt och värdepapper. Det är ett rimligt antagande att det är de rika/högavlönade som har högst bolån och de med lägre löner, som redan idag kämpar, som nu får det än tuffare när deras ränteavdrag försvinner. Tycker du det låter rimligt?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Instämmer helt, bra formulerat! Klyftorna bara ökar…
Sen kan klyftorna öka på olika sätt. Det är bättre att klyftorna ökar genom att fattiga bli mindre fattigare och att rika blir rikare. .

Det värsta är om klyftorna ökar genom att fattiga blir ännu mer fattigare men rika blir mindre rika. Ex att fattiga blir 10% fattigare, men rika blir 7% fattigare. Så kan klyfterna också öka genom att ingen gynnas vid eventuell finanskris/hård landing.

Precis nu ser inte konjukturen jätteljust ut för någon.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Sen kan klyftorna öka på olika sätt. Det är bättre att klyftorna ökar genom att fattiga bli mindre fattigare och att rika blir rikare. .

Det värsta är om klyftorna ökar genom att fattiga blir ännu mer fattigare men rika blir mindre rika. Ex att fattiga blir 10% fattigare, men rika blir 7% fattigare. Så kan klyfterna också öka genom att ingen gynnas vid eventuell finanskris/hård landing.

Precis nu ser inte konjukturen jätteljust ut för någon.

Absolut, håller med dig. Men i detta specifika fall har vi totalt ränteavdrag på ca 50 miljarder/år och nu tar man bort 4 miljarder av det, som troligen påverkar de som har det tuffast. Bäst vore att ta bort ränteavdraget helt och fasa ut det under låt säga 10 år, som man gjort i många länder. Mest rättvist för alla och bäst för staten...
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Gällande ränteavdraget, så trappas det bara av för blancolån och inte bolån eller lån med säkerheter som bil, båt och värdepapper. Det är ett rimligt antagande att det är de rika/högavlönade som har högst bolån och de med lägre löner, som redan idag kämpar, som nu får det än tuffare när deras ränteavdrag försvinner. Tycker du det låter rimligt?

Det är säkert så som du säger. (För att svara på din fråga är det inte rimligt det är därför det är konstigt att ett parti som VPK står bakom det).

Men det jag undrar är, du skrev att klyftorna ökar. Jag frågar dig varför du tror att det är så?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Absolut, håller med dig. Men i detta specifika fall har vi totalt ränteavdrag på ca 50 miljarder/år och nu tar man bort 4 miljarder av det, som troligen påverkar de som har det tuffast. Bäst vore att ta bort ränteavdraget helt och fasa ut det under låt säga 10 år, som man gjort i många länder. Mest rättvist för alla och bäst för staten...
Håller med. Detta är en otroligt hård väg att gå. Bra på lång sikt. Men alldelens för hårt närmaste åren för dom som redan har det tufft.

däremot inte lika säker på att klyftor ökar pga detta. Även de med bra inkomst kommer drabbad hårt pga detta.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Det är säkert så som du säger. (För att svara på din fråga är det inte rimligt det är därför det är konstigt att ett parti som VPK står bakom det).

Men det jag undrar är, du skrev att klyftorna ökar. Jag frågar dig varför du tror att det är så?

Förklarade det precis gällande beslutet om ränteavdraget, som ökar klyftorna.

Ska jag zooma ut så är det mängder av saker och orsaker som påverkar hur klyfter uppstår och växer. Jag håller här med finanspolitiska rådet om att störst påverka de senaste 20-30 åren är priserna på bostadsmarknaden och den ökade upplåningen, som har varit drivande när det kommer till de ökade klyftorna.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Håller med. Detta är en otroligt hård väg att gå. Bra på lång sikt. Men alldelens för hårt närmaste åren för dom som redan har det tufft.

däremot inte lika säker på att klyftor ökar pga detta. Även de med bra inkomst kommer drabbad hårt pga detta.

Håller med, men de med bra inkomster som drabbas hårt är troligen färre än de med låg inkomst, där det blir tuffare. Men vi får följa detta och se.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp